zondag 21 september 2014

Motivatiebrief (klas 5)

Merel Oostdam
Poëzieplantsoen 11
4207 TT Gorinchem

drs M.H.J.G Ossenforth
Vroedschapstraat 11
4207 AJ Gorinchem

Gorinchem, zondag 21 september 2014

Betreft: Aanmelding bijlestutor


Hallo meneer Ossenforth,

Door meneer Kroon ben ik geïnformeerd over de bijles die door de school geörganiseerd wordt voor de onderbouw en zou graag deel willen nemen aan dit project als tutor voor een eersteklasser. Ik heb namelijk naast mijn sport en school nog veel tijd over om mijn medeleerlingen te helpen. Veel leerlingen hoor ik klagen over leraren die steeds maar dezelfde uitleg geven, waardoor ze de stof nog steeds niet snappen. Ik denk dat ik wel in staat ben om deze leerlingen te helpen en ze de stof op een andere manier uit te leggen en dan vooral in wat makkelijker taalgebruik. Zelf heb ik namelijk ook ervaren dat vrij simpele dingen soms met te moeilijke woorden worden gezegd, maar als ik het dan uiteindelijk snapte, zette ik de uitleg voor mezelf om in makkelijker taalgebruik. Vrijwel alle vakken lagen me in de onderbouw erg goed (wat het ook moeilijk maakt een profiel te kiezen) en uiteindelijk heb ik voor een NG-profiel gekozen, dus ik kan met alle vakken helpen tot aan de vierde klas en dan vooral met vakken in mijn pakket. In de bijlagen vindt u mijn voorgaande rapporten. Ik verheug me op de blijdschap van de leerlingen dat ze fluitend het schooljaar doorgaan met mijn hulp. Het is een erg goed en mooi initiatief van de school om leerlingen die zelf de stof niet zo lang geleden hebben gehad, de lagere klassen te laten helpen. Verder denk ik dat het ook leuker is om van een jong iemand uitleg te krijgen, misschien wel van iemand waar je tegenop kijkt. Ik bedoel, welke eersteklasser wil er nou niet bevriend raken met een vijfde-klasser? Dat is toch hartstikke gaaf? Ik hoop dat ik mee mag doen met het project en die lieve eersteklassertjes blij kan maken.

Met vriendelijke groet,


Merel Oostdam (klas 5A)

2 opmerkingen:

  1. Hoi merel,

    Dit is een erg goede motivatiebrief; je kwam erg gemotiveerd over en legt goed uit waarom jij nou een goede tutor zou zijn. Je argumenten zijn goede en stevige argumenten en laten zien dat jij de eersteklassers goed zou kunnen helpen. Ook is het handig dat je meteen aangeeft of je hier genoeg tijd voor gaat hebben, dit motiveert meneer Ossenforth nog meer om jou aan te nemen.
    Verder had ik nog wel een paar kleine puntjes naar aanleiding van de tekstopbouw.
    Je begint meteen met je argumenten waarom jij nou een goede tutor bent, en later in de tekst pas dat jij het huiswerkinstituut een goed idee vindt. Ik denk dat je het beter eerst als een soort inleiding over hoe goed jij het idee voor het huiswerkinstituut vindt en daarna over waarom jij daar goed aan mee zou kunnen werken. Als je deze twee dingen omdraait loopt je brief iets soepeler.
    Ook maak je helemaal geen gebruik van alinea's en dit zou ik juist wel doen. Dit maakt je brief veel overzichtelijker. Door een inleiding en een slot in aparte alinea's te verwerken, zal meneer Ossenforth eerder je brief lezen en sneller kunnen zien wat de bedoeling is van je brief.
    De taal in de brief is vrij simpel en ik denk dat het nog net kan voor een brief aan je eigen rector maar misschien zou iets formeler netter zijn. Ik zie verder geen spelllingsfouten of opbouwfouten. Al met al, een keurige gemotiveerde brief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi merel,

    wat me als eerste opvalt aan je brief is het grote geheel, het zou heel erg helpen met lezen en verduidelijken als je de brief opdeelt in meerdere alinea's.
    je hebt je wel heel goed gemotiveerd, je hebt duidelijk laten weten waarom je dit wil en waarom je geschikt bent.
    Je zou misschien kunnen beginnen met een iets andere inleiding, waarin je wat meer algemene dingen verteld en de aanleiding van de brief en daarna pas waarom je zo gemotiveerd bent, dat maakt het geheel duidelijker.

    Ik denk dat de inhoud super is maar de opbouw van de brief net wat beter had gekund, uiteindelijk een goede brief

    BeantwoordenVerwijderen